Utbildningar i Skåne

Landskrona Kävlinge Biodlarförening

Landskrona Kävlinge Biodlarförening har i vinter en nybörjarkurs i biodling.
Kurskvällarna kommer att vara onsdagar i Häljarp med start den 16 oktober. Andra kurskvällen blir den 13 november  och sedan fortsätter vi efter nyår.  Under sommaren lär vi oss biodling i praktiken i föreningsbigården i Häljarp. Kursledare är en erfaren biodlare som håller både i den teoretiska och den praktiska utbildningen. Kurslitteratur: ”Bin till nytta och nöje”.

Tomelilla Biodlareförening erbjuder kursprogram och utbildningar.

MEDBORGARSKOLAN SYD
BESÖKSADRESS UTDELNINGSADRESS
S:ta Gertrudsg. 1
271 33 Ystad 271 33 Ystad
Skåne län
Telefon: 0411-19818 0411-19818
E-post: www.medborgarskolan.se/ystad
Sök vidare under Tomelilla

RINGSJÖORTENS BIODLARFÖRENING

Börjar en studiecirkel ”Grunder i Biodling” med totalt 10 träffar á 3 timmar, med start i september i Hörby.

Anmälan via Vuxenskolan i Hörby (tel 0415-12098).

Här ges grunderna avseende krav på biodlaren, binas biologi och deras hantering, honungen, dess framtagning och egenskaper samt skötsel i såväl praktik som genom filmer.

Grunderna följs upp med cirkeln ”Fördjupning biodling” med 4 träffar á 3 timmar vardera, där sjukdomar, honungshantering (ympning), avläggare och drottningodling gås igenom och praktiseras. Denna går under maj-juni.

MALMÖORTENS BIODLAREFÖRENING

NYBÖRJARKURS I BIODLING i Malmö. 2018.

Kursen är lämplig för nybörjare, eller för den som börjat med bin och kommit underfund med att här behövs ordentlig utbildning och vägledning.

Kursstart tisdag den 27 februari 2018, kl. 19.00-21.30. Sen varje tisdagskväll tom. 5 juni. ( ej påskveckan och 1:a maj.). 13 träffar. Först teori med hjälp av bok och video-filmer, visning av utrustning mm. I maj när bina börjat flyga, praktik i bigården. Sista träffen skördar vi och slungar ut honung på riktigt.

Kursplats: Wowragården, Klågerupsvägen, 475 212 36 Malmö.

Kursavgift 700 kr. Betalning efter första träffen. Kursliteratur tillkommer, C-O Mattsons ”Bin till nytta och nöje. (Behövs). Säljs på kursen ca pris 290 kr. Har du redan boken, meddela detta vid anmälan. Bindande anmälan med ditt, namn, postadress, tel.nummer och e-postadress. senast 10 februari. Till Per Andersson. E-post biperarne@tele2.se eller tel. 040-150332. Vi reserverar oss för att kursen blir fulltecknad före angivet senast datum, vilket den blivit de senaste åren.

Kristianstadsbyggdens Biodlarförenings

Nybörjarkurs i biodling startar i April.
Kursen hålls i samarbete med Studiefrämjandet i Kristianstad, dit även anmälan sker.
Antalet deltagare är begränsat, så ”först till kvarn” gäller.

http://www.studieframjandet.se/Kurs/kristianstad/Biodlingens-grunder/696610/

Sydvästra Skånes Bf.

Anordnar nybörjarkurs i biodling i samarbete med ABF i Trelleborg.
Vi börjar med teori och när vädret tillåter blir det praktiska övningar.

Kursen börjar kring den 1 mars.
Anmälan till Kjell Nilsson
kjell@sydbi.se eller 0708 196320 0708 196320
Eller till ABF i Trelleborg

Färs Biodlarförening

Erbjuder kurser inom biodling:
Introduktion, nybörjarkurs, drottningodling och sommarkurs.

SV Studieförbundet Vuxenskolan
Jenny Stenborg, Verksamhetsutvecklare
Box 22, 231 21 Trelleborg
jenny.stenborg@sv.se
Telefon 010-7030840
kurser: www.sv.se/skaneland

Göinge biodlareförening

Biodling i Broby och Glimåkra nybörjare hösten 2017 –  våren 2018
Vill du lära dig hur det går till att ta hand om ett bisamhälle? Cirkeln startar i november med teori och fortsätter efter nyår.  10 träffar.
När våren kommer blir det praktiska övningar i Föreningsbigården i Glimåkra.
Cirkeln ordnas i samarbete med Göinge biodlarförening. Besök gärna deras hemsida www.goingebiodlare.se  Ledare: Lennart ”Daggen” Olsson tel 044-44203 eller 070 52 44 203

Eller kontakta Vuxenskolan  Broby  Växel: 010-703 08 40

Lokal närvaro: Måndag, jämna veckor 14.00-17.00
www.sv.se/skaneland
skaneland@sv.se

Kursen går i Broby  mellan kl 19 och 21

 

Nordvästra Skåne

Vill du försöka basa över ett par surrande 1000 individer, eller vill du bara imponera på festdeltagare?.
Kanske vill du kunna ta med egen honung som present till kalas, hälla egen nyslungad på jordgubbarna?
En bra start är att gå en nybörjarkurs, kort eller lång, jag lovar, efter kursen har du imponerande kunskap om
livet i en kupa..
Lärarna kan man säga är torra bakom öronen, många års erfarenhet ligger till grund på vad dom kan.
Såklart bjuds det fika. Fikapausernas pratstunder är guld värd att få kontakt med andra likasinnade.
Kurserna går i Helsingborg

Långa kursen: Start 24 Jan 2018, klockan 18:30-21:00. 10 ggr.
2 snabbkurser finns: Start 16 April eller 17 April 2018 , klockan 18:00-20:30

Titta gärna på vuxenskolans hemsida. ”www.sv.se” sök på kurskoderna 102887,102888 samt 102890
Hälsningar http://www.biodlarna-nvskane.se/